MENU

Co należy zrobić po zakupie mieszkania od dewelopera?

  1. Home
  2. >
  3. Blog
  4. >
  5. Blog
  6. >
  7. Co należy zrobić po...

Odbiór mieszkania od dewelopera już za Tobą? Nowa nieruchomość to źródło radości, ale również formalności, o których koniecznie należy pamiętać – także po nabyciu mieszkania lub domu od dewelopera. W niniejszym materiale opisujemy najważniejsze obowiązki po zakupie lokalu z rynku pierwotnego. A zatem, co należy zrobić po zakupie mieszkania od dewelopera?

Formalności po zakupie mieszkania od dewelopera: odbiór mieszkania i przeniesienie własności

Po zakończeniu prac budowlanych oraz oddaniu budynku do użytku następuje w końcu odbiór zakupionego lokalu od dewelopera. To ten właśnie krok, zakończony sporządzeniem protokołu odbioru mieszkania (oraz likwidacją ewentualnych usterek), poprzedza podpisanie aktu przeniesienia własności nieruchomości.

Akt ten, zgodnie z obowiązującymi przepisami, powinien przyjąć formę aktu notarialnego, a co za tym idzie być podpisany u notariusza na podstawie zawartej wcześniej umowy deweloperskiej.

Podpisanie notarialnego aktu przeniesienia własności skutkuje tym, że stajemy się formalnymi właścicielami wymarzonego mieszkania, a nasze nazwisko zostaje w końcu wpisane do księgi wieczystej (o co zawnioskować powinien notariusz).

Co należy zrobić po zakupie mieszkania od dewelopera? Zgłoszenie do urzędu gminy i ustalenie wymiaru podatku od nieruchomości

Należy wiedzieć, że kupując mieszkanie od dewelopera nie musimy składać deklaracji PCC i płacić podatku od czynności cywilnoprawnych. Kupno nieruchomości od dewelopera jest bowiem opodatkowane podatkiem VAT, który odprowadzić musi sam sprzedający.

Powyższe nie oznacza jednak, że nie musimy zgłaszać zakupu nowego mieszkania do urzędu gminy. Wręcz przeciwnie! Stając się właścicielami nieruchomości, stajemy się bowiem także podatnikami podatku od nieruchomości.

Z tego też względu w ciągu 14 dni od dnia nabycia nieruchomości (a więc w praktyce od daty podpisania aktu przeniesienia własności) masz obowiązek zgłoszenia się do właściwego (dla lokalizacji kupionej nieruchomości) urzędu gminy.

Zgłoszenia dokonujesz przy tym na formularzu IN-1, a więc Informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych.

Na podstawie zgłoszenia urząd obliczy Ci należny podatek od nieruchomości, który zależeć będzie od powierzchni zakupionego mieszkania oraz obowiązującej w danej gminie stawki podatku. Podatek ten następnie płacić będziesz co roku.

Jakie są następne procedury po zakupie nowego mieszkania? Podpisanie umów z dostawcami mediów oraz zgłoszenie się do zarządcy lub administracji

Kolejnym krokiem po zakupie nowego mieszkania powinno być zawarcie umów z dostawcami mediów, a więc umów na dostarczenie: prądu, gazu, Internetu czy telewizji.

Jeżeli w mieszkaniu deweloper zdążył założyć liczniki jeszcze przed jego sprzedażą, to ich stan powinien znaleźć się w protokole zdawczo-odbiorczym (gdyż to on będzie podstawą do naliczania opłat za media).

Jeżeli kupiona nieruchomość znajduje się na terenie wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni, zakup warto zgłosić także do zarządcy bądź administracji budynku

Jakie jeszcze formalności załatwić po odbiorze mieszkania od dewelopera? Meldunek, informacja o zmianie adresu, wymiana dokumentów i ubezpieczenie nieruchomości

Po odbiorze mieszkania, podpisaniu aktu przeniesienia własności, zgłoszeniu faktu kupna nieruchomości do urzędu gminy i ewentualnego zarządcy lub administracji budynku oraz podpisaniu umów z dostawcami mediów, pozostają nam do spełnienia jeszcze inne, drobniejsze formalności, takie jak:

  • Spełnienie obowiązku meldunkowego (w terminie do 30 dni od przeprowadzki);
  • Poinformowanie o zmianie adresu właściwych instytucji i firm (w tym między innymi pracodawcy oraz banku);
  • Wymiana niektórych dokumentów (tych, na których widnieje nasz adres);
  • Ubezpieczenie nieruchomości (choć obowiązkowe, zgodnie z przepisami, jest jedynie ubezpieczenie budynków rolniczych).

Q&A, czyli najczęściej zadawane pytania dotyczące czynności po nabyciu mieszkania od dewelopera

1. Jakie formalności należy dopełnić po zakupie mieszkania od dewelopera?

  • Odbiór mieszkania od dewelopera (zakończony sporządzeniem protokołu odbioru mieszkania);
  • Podpisanie w formie aktu notarialnego aktu przeniesienia własności;
  • Zgłoszenie kupna nowej nieruchomości do urzędu gminy;
  • Podpisanie umów z dostawcami mediów;
  • Spełnienie obowiązku meldunkowego;
  • Poinformowanie o zmianie adresu właściwych instytucji i firm;
  • Wymiana niektórych dokumentów.

2. Czy trzeba zgłaszać zakup mieszkania do urzędu skarbowego?

Tak, zakup każdego mieszkania należy zgłosić – do urzędu gminy (nie urzędu skarbowego). Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami mamy na to 14 dni od dnia nabycia nieruchomości.

3. Kiedy należy podpisać akt notarialny przeniesienia własności?

Akt notarialny przeniesienia własności powinien zostać podpisany po pozytywnym odbiorze mieszkania od dewelopera.

Potrzebujesz wsparcia w procesie nabycia nieruchomości? A może prowadzisz spór z deweloperem? W takim razie zapraszamy do umówienia konsultacji, podczas której dowiesz się, jak możemy Ci pomóc!

WRÓĆ