Zakup mieszkania od dewelopera to duża inwestycja, która czasami może wiązać się z pewnymi usterkami budowlanymi, niedociągnięciami oraz odstępstwami od wcześniej podpisanej umowy. Momentem, w którym tego typu sprawy należy zweryfikować, jest odbiór mieszkania od dewelopera. Nie należy więc się przy tym spieszyć, ale dokładnie przeanalizować odbieraną nieruchomość. W protokole odbioru natomiast wypisać wszystkie zaobserwowane błędy. Poniżej podajemy listę 15 kwestii (i kilka innych wskazówek), na które należy zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Procedura odbioru mieszkania od dewelopera – jak wygląda w praktyce?
Po zakończeniu prac budowlanych i oddaniu budynku do użytku deweloper zgłasza się do nabywców w celu wyznaczenia terminu odbioru zakupionego lokalu. Odbiór mieszkania to krok bezpośrednio poprzedzający podpisanie aktu przeniesienia własności. Jest on jedną z najważniejszych czynności w całym procesie kupna nieruchomości. Ma na celu sprawdzenie jej stanu technicznego, standardu wykończenia oraz zgodności z parametrami określonymi w umowie deweloperskiej i prospekcie informacyjnym.
Choć deweloperzy najczęściej konsultują terminy odbioru nieruchomości z klientami, to jednak trzeba mieć świadomość, że to nabywca ma obowiązek dostosowania się do terminarza wykonawcy, a nie na odwrót. Pamiętaj o tym i z wyprzedzeniem zapewnij sobie w określonym dniu czas i ewentualną pomoc fachowca (jeżeli oczywiście na takową się zdecydujesz). W miarę możliwości warto zadbać także o to, aby odbiór odbywał się w ciągu dnia – przy naturalnym, dziennym świetle.
Termin wyznaczony? W takim razie czas na przygotowanie wszystkich niezbędnych dokumentów oraz narzędzi. Przydatne będą:
- Podpisana umowa deweloperska z prospektem informacyjnym;
- Rzut i plan mieszkania;
- Kątownik i poziomnica oraz ewentualnie także ciężarek na sznurku lub mała piłka bądź kulka (w celu sprawdzenia równości podłóg oraz ścian);
- Zapalniczka lub kadzidełko (w celu sprawdzenia wentylacji);
- Dalmierz laserowy lub przynajmniej miara (w celu weryfikacji metrażu);
- Mocna latarka (do sprawdzania otworów i zacienionych miejsc);
- Telefon z aparatem (w celu zrobienia zdjęć dokumentujących zaobserwowane nieprawidłowości).
Checklista odbioru mieszkania, czyli lista kontrolna odbioru mieszkania.
Z przygotowanymi narzędziami i dokumentami (oraz ewentualnie zatrudnionym fachowcem) wybierz się na odbiór mieszkania. Na co zwrócić szczególną uwagę? Oto przygotowana przez nas checklista:
- Zgodność standardu wykończenia, układu pomieszczeń, metrażu, rozmieszczenia drzwi i okien oraz innych elementów nieruchomości z umową deweloperską i prospektem informacyjnym;
- Jakość wykonania ścian i tynków, w tym przede wszystkim ich równość oraz brak odprysków, ubytków, pęknięć i wybrzuszeń;
- Jakość wykonania podłóg i posadzek (gdyż częstym problem są niestety niewielkie wybrzuszenia i brak odpowiedniego poziomu);
- Jakość i rodzaj drzwi oraz okien, w tym kwestia prawidłowego zamykania i otwierania, szczelności oraz ewentualnych zarysowań i uszkodzeń;
- Jakość i brak uszkodzeń parapetów, schodów i barierek;
- Liczba i jakość grzejników oraz ich stan;
- Sprawność wentylacji i ewentualnej klimatyzacji;
- Sprawność instalacji elektrycznej, w tym również rozdzielnic elektrycznych, bezpieczników i gniazdek elektrycznych (warto też sprawdzić, czy są one we właściwych, uzgodnionych wcześniej miejscach);
- Przyłącza wodne oraz sprawność instalacji hydraulicznej i sanitarnej;
- Sprawność instalacji gazowej i jej szczelność;
- Sprawność systemu grzewczego;
- Kwestia wilgoci w mieszkaniu;
- Stan ewentualnego balkonu lub tarasu;
- Komórka lokatorska i jej lokalizacja, powierzchnia oraz stan;
- Lokalizacja i powierzchnia miejsca parkingowego.
Pamiętaj, że wszystkie zauważone usterki budowlane i odstępstwa od umowy oraz prospektu informacyjnego powinny znaleźć się w protokole odbioru mieszkania. Na zawarte w protokole uwagi deweloper musi odpowiedzieć nam w ciągu 14 dni, a likwidacja usterek powinna odbyć się w ciągu 30 dni.
Q&A, czyli najczęściej zadawane pytania | Odbiór mieszkania od dewelopera
1. Jakie są najczęstsze usterki przy odbiorze mieszkania?
Typowe usterki przy odbiorze mieszkania to:
- Niedomykające się drzwi;
- Porysowane szyby;
- Obite i zarysowane drzwi, okna oraz grzejniki;
- Krzywe ściany i ich pęknięcia, ubytki, odpryski oraz wybrzuszenia;
- Wilgoć;
- Problemy z podłogami i posadzkami (wybrzuszenia, brak poziomu);
- Nieszczelności hydrauliczne;
- Problemy z instalacją elektryczną (najczęściej z gniazdkami elektrycznymi).
2. Czy warto zabrać eksperta na odbiór mieszkania?
Zatrudnienie eksperta specjalizującego się w odbiorze mieszkań pozwoli sprawdzić nieruchomość w możliwie najszerszy i najbardziej fachowy sposób. Ekspert nie tylko posiada bowiem odpowiednie narzędzia pozwalające zweryfikować konkretne parametry mieszkania, ale także wiedzę i wieloletnie doświadczenie w tym zakresie.
3. Co powinien zawierać protokół odbioru mieszkania?
Protokół odbioru mieszkania powinien zawierać wszystkie zauważone usterki i odstępstwa od umowy i prospektu informacyjnego oraz termin ich naprawy.
Potrzebujesz pomocy przy nabyciu nieruchomości lub w sporze z deweloperem? Umów się na spotkanie już dziś i przekonaj się, jak możemy Ci pomóc.