Po zakończeniu prac budowlanych i oddaniu budynku do użytku w końcu przychodzi długo wyczekiwany moment odbioru nieruchomości od dewelopera… To kluczowa czynność, która następuje bezpośrednio przed podpisaniem aktu przeniesienia własności. W jej trakcie powinniśmy dokładnie sprawdzić stan techniczny odbieranej nieruchomości. Co, jednak zrobić, jeśli przy odbiorze wykryjemy usterki nieruchomości? Ile czasu ma deweloper na usunięcie usterki? A co z wadami, które zobaczymy później, czyli już po odebraniu kluczy do mieszkania? Zapraszamy do lektury.
Procedura odbioru nieruchomości i procedura zgłaszania usterek deweloperowi: ile czasu ma deweloper na usunięcie usterki?
Wszelkie wykryte w trakcie odbioru nieruchomości usterki budowlane oraz odstępstwa od umowy deweloperskiej i prospektu informacyjnego powinny być wskazane w protokole odbioru.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (a dokładniej z art. 41 ust. 4 ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym) deweloper ma 14 dni na przekazanie nam informacji o uznaniu wad albo oświadczenie o odmowie uznania wad i przyczynach tej odmowy.
W terminie 30 dni od dnia podpisania protokołu jest natomiast zobowiązany usunąć uznane wady nieruchomości.
Warto przy tym wiedzieć, że czas na usunięcie usterki przez dewelopera może się wydłużyć… Zgodnie z zapisami przytoczonej już ustawy deweloper ma bowiem prawo wskazać dłuższy niż 30 dni termin usunięcia wad przy jednoczesnym wskazaniu uzasadnienia tego opóźnienia. Termin ten nie może jednak powodować nadmiernych niedogodności dla nabywcy.
Brak usunięcia przez dewelopera wad we wskazanym terminie (a także brak informacji o jego przedłużeniu), oznacza obowiązek wyznaczenia nowej daty końcowej na usunięcie usterek. Tym razem jednak datę wyznacza nabywca nieruchomości (wynika to wprost z art. 41 ust. 8 ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym).
Po bezskutecznym upływie tej daty jako kupujący samodzielnie możemy usunąć zaobserwowane wady na koszt dewelopera.
Prawa nabywcy w przypadku usterek deweloperskich: rękojmia i gwarancja deweloperska
Powyżej opisaliśmy sytuację usterek odkrytych w trakcie odbioru nieruchomości. Co jednak w przypadku wad wykrytych później, a więc już po podpisaniu aktu przeniesienia własności?
W tym momencie ochronić nas wyłącznie roszczenie z tytułu odpowiedzialności kontraktowej dewelopera. Niestety z uwagi na błędy legislacyjne “niechcący” pozbawiono nabywców roszczeń z tytułu rękojmi. Obecnie trwają prace nad przywróceniem tychże zapisów.
Roszczeń tych można dochodzić na zasadach opisanych w kodeksie, w terminie przedawnienia 6 lat.
Q&A, czyli najczęściej zadawane pytania dotyczące usuwania usterek przez deweloperów i związanych z tym terminów napraw
1. Jaki jest czas na usunięcie usterki przez dewelopera?
Deweloper na zawarte w protokole odbioru mieszkania uwagi musi odpowiedzieć w ciągu 14 dni. Likwidacja usterek powinna natomiast odbyć się w ciągu 30 dni, choć przepisy dopuszczają możliwość wydłużenia tego terminu.
2. Co zrobić, jeśli deweloper nie usuwa usterek w terminie?
Jeżeli deweloper nie usunie usterek w ustawowym terminie 30 dni, to warto wysłać mu pisemne wezwanie do wyjaśnień.
Pamiętać należy przy tym, że zgodnie z zapisami Ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym, deweloper ma prawo wskazać dłuższy niż 30 dni termin na usunięcie wad. Powinien nas o tym wyraźnie poinformować, wskazując przy tym uzasadnienie opóźnienia.
Jeżeli jednak deweloper nie usunie wad we wskazanym przez siebie terminie (albo nas o nim po prostu nie poinformuje), to jako nabywcy powinniśmy wyznaczyć mu nowy termin na usunięcie usterek. Po bezskutecznym jego upływie możemy usunąć wady samodzielnie na koszt dewelopera.
- Jakie są prawa nabywcy w przypadku usterek w nowym mieszkaniu?
W przypadku stwierdzenia usterek w nowym mieszkaniu mamy prawo do żądania ich usunięcia przez dewelopera. Wszelkie zaobserwowane wady powinny jednak znaleźć się w protokole odbioru nieruchomości.
Usterki, które uwidoczniły się już po odbiorze domu bądź mieszkania dają nam natomiast prawo do skorzystania z roszczeń kontraktowych..
Potrzebujesz pomocy w związku z usterkami wykrytymi w kupionym od dewelopera domu lub mieszkaniu? Umów się na spotkanie już dziś i przekonaj się, jak możemy Ci pomóc!