MENU

Najczęstsze błędy dłużników w rozmowach z bankami – jak ich unikać?

  1. Home
  2. >
  3. Blog
  4. >
  5. Blog
  6. >
  7. Najczęstsze błędy dłużników w...

Trudności finansowe mogą spotkać każdego – banki dobrze znają takie sytuacje.
Najważniejsze to nie unikać kontaktu z bankiem i podejść do rozmów z otwartością. Czego unikać przy negocjacji kredytu i na co zwrócić uwagę, by rozmowa z bankiem była konstruktywna, a nie stresująca? Warto wiedzieć, jakie są najczęstsze błędy w rozmowie z bankiem, aby ich nie popełniać.

Jakie błędy popełniają dłużnicy w rozmowach z bankiem?

Warto znać błędy dłużników, by nie powielać schematów, które prowadzą do pogorszenia sytuacji zadłużenia. Najczęstsze błędy to:

Brak kontaktu z bankiem – ignorowanie wezwań czy pism z banku, to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Brak kontaktu nie sprawi, że bank zapomni o naszym długu, a może doprowadzić do wypowiedzenia umowy kredytu, a nawet egzekucji komorniczej.

Zbyt długie zwlekanie z poinformowaniem banku o trudnościach finansowych – wielu dłużników czeka, aż sytuacja stanie się krytyczna, zanim skontaktują się z bankiem. Nie jest to dobre wyjście. Im wcześniej rozpoczniemy rozmowę z bankiem, tym większe mamy szanse na osiągnięcie korzystnych rozwiązań, takich jak czasowe zawieszenie rat czy restrukturyzacja kredytu.

Brak przygotowania do rozmowy z bankiem – banki z reguły chcą rozmawiać, jeżeli pojawią się u Ciebie problemy finansowe. Jednak wchodzenie w negocjacje bez wiedzy o swojej sytuacji finansowej, wysokości zadłużenia czy możliwościach spłaty utrudnia osiągnięcie korzystnego porozumienia.

Brak dostarczenia dokumentów – przy restrukturyzacji kredytu lub zmianie warunków umowy bank zazwyczaj żąda dokumentów finansowych, które potwierdzają Twoją aktualną sytuację finansową. Brak tych informacji uniemożliwia realną ocenę sytuacji i osiągnięcie porozumienia.

Brak wsparcia prawnego – w wielu przypadkach wsparcie prawne jest niezwykle przydatne. Jeżeli sami nie czujemy się biegli w tych kwestiach, to warto zwrócić się o pomoc prawną. Prawnik może pomóc w procesie negocjacji z bankiem i ocenie warunków umowy.  

Jak rozmawiać z bankiem o zadłużeniu?

Negocjacje zadłużenia z bankiem, aby były skuteczne, wymagają wcześniejszego przygotowania. Dlatego też przed rozpoczęciem dialogu z bankiem warto zorientować się m.in. co do tego, jaka jest obecnie wysokość naszego zadłużenia, jak też ile jesteśmy w stanie realnie spłacać. Możemy zastanowić się na jakim rozwiązaniu by nam najbardziej zależało – na czasowym wstrzymaniu rat, wydłużeniu okresu spłaty, konsolidacji naszych długów a może restrukturyzacji. Do najczęstszych błędów przy restrukturyzacji zobowiązań należy brak przygotowania i nieznajomość własnej sytuacji finansowej.

Podczas rozmowy zachowaj spokój i rzeczowość. Nie obiecuj rzeczy, których nie możesz dotrzymać – lepiej zaproponować realistyczny plan spłaty niż deklarować coś na wyrost.

A jak nie rozmawiać z bankiem o długu? Przede wszystkim unikać ukrywania swojej sytuacji finansowej i składania obietnic bez pokrycia. Dłużnik powinien wyjść z inicjatywą, nie zaś liczyć, że problem sam się rozwiąże. Im wcześniej od pojawienia się problemów finansowych skontaktujemy się z bankiem, tym lepiej.

Co zrobić, aby bank nie wypowiedział umowy?

Aby bank nie wypowiedział umowy kredytu trzeba jak najszybciej powiadomić go o problemach finansowych. Jeżeli wiemy, że w najbliższym czasie nie będziemy w stanie regulować rat kredytu w całości lub w części, to warto zwrócić się do banku zmianę warunków umowy kredytu. Ignorowanie pism, wiadomości czy telefonów może doprowadzić do wypowiedzenia umowy, czyli sytuacji, w której bank zażąda natychmiastowej spłaty całego zadłużenia.

W wielu przypadkach możliwe jest ustalenie nowego harmonogramu spłat, zawieszenie rat na kilka miesięcy (tzw. wakacje kredytowe) lub rozłożenie długu na dłuższy okres, by zmniejszyć miesięczne obciążenie.

Jeśli nie czujesz się pewnie w rozmowach z instytucją finansową, warto skorzystać z pomocy prawnika, który może w Twoim imieniu negocjować z bankiem. Nasza kancelaria świadczy usługi w zakresie doradztwa prawnego w sprawach finansowych, jak też na rynku nieruchomości (m.in. obsługa prawna deweloperów Warszawa i konsultacja deweloperska Warszawa). Oferujemy wsparcie w zakresie analizy i przygotowania dokumentów, dochodzeniu roszczeń, negocjacji czy reprezentacji sądowej.


 

WRÓĆ